Mitt jobb är intressant,
omväxlande och ofta också krävande. Sådant är det att jobba med ungdomar. Det
finns inte två dagar som skulle vara likadana, rutinmässiga eller långtråkiga. Ibland
känner jag mej nöjd med tillvaron efter arbetsdagens slut men det händer också
att det kokar i mej när jag smäller igen dörren på jobbet.
![]() |
| Saluhall i Funchal |
Förargelsen som bubblar
fram då och då beror inte på ungdomarna. Tvärtom. Det är tack vare dem som jag
vill jobba med undervisning och utbildning. Få saker är lika motiverande
arbetsmässigt som när jag träffar nån på stan som kommer fram och börjar
berätta hur han har det och var han jobbar. Och sen efter en stund frågar han
om jag ännu jobbar kvar på samma ställe … ibland med en frågande blick…
![]() |
| Skyltgubbe i Budapest |
Fastän kärnan i arbetet
är helt hyvens så finns det också uppgifter som inte väcker nån större passion.
Att färdas runt halva landskapet för att besöka studerande som är på inlärning
i arbete hör inte till min favoritsyssla. Orsakerna är många. Här är några
- För mycket av undervisningen utlokaliseras till arbetsplatserna
- Arbetsplatserna är alla olika så de studerande får väldigt varierande handledning och behandling på olika ställen, trots handledarutbildning och uppföljning från skolan
- Yrkesproven som ska mäta en viss kunskap eller inlärning är alltför olika varandra, vilket beror på de yttre omständigheterna på jobbet, handledaren, uppgifternas mängd och art, tidpunkt för arbetsperioden etc. etc.
- Ibland används och behandlas de studerande som de övriga anställda fastän de borde vara där för att lära sej, d v s som en extra arbetstagare som iakttar, lär och övar sej
- För gjort arbete borde betalas lön, väldigt få studerande får lön för inlärning i arbete fastän de är till stor nytta för företaget
- En stor del av lärarnas tid går till att färdas runt bygden i stället för att vara i klassrummet med de studerande där ändå en stor del av det som kallas fostran och inlärning sker
- Lärarnas primära uppgift att undervisa minskar i betydelse hela tiden fastän deras utbildning gäller det
- I det långa loppet blir studerande oavsiktligt ojämlikt behandlade därför att en del har bättre möjligheter än andra att få ändamålsenliga arbetsplatser för inlärning i arbete…
Listan sku kunna göras
längre… Och visst medger jag också att det finns bra saker med inlärning i
arbete, men för många dåliga, tycker jag.
![]() |
| Höstens skörd i saluhallen i Budapest |
![]() |
| Charmigt skyltfönster på Madeira |
Sen sku det vara
intressant att ta reda på hur den här mängden gratis arbetskraft som
yrkesutbildningen bjuder ut påverkar arbetsmarknaden för de ungdomar som går i
gymnasiet och inte har inlärning i arbete eller de ungdomar som varken har
studie- eller arbetsplats idag… Ganska sannolikt blir det svårare även för dem
att få ett feriejobb eller en fot in på arbetsmarknaden eftersom de ska
konkurrera med dem som ska jobba gratis först och sen när det lärt sej jobbet
får fortsätta.
Jag är säkert
gammalmodig för jag tycker att sådant som pedagogik, substans och didaktik är
viktigt i utbildningen och att omgivning och omständigheter ska vara så jämlika som möjligt för ungdomarna.




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar